lördag 31 januari 2009

Under luppen.

Jag brukar normalt inte studera mitt utseende så noga. Många skulle nog säga att jag borde ägna mycket mer tid åt det - och de har säkert rätt.

Men idag hamnade jag i alla fall framför en spegel. Och blev sittande. Jag blev liksom förhäxad av mitt eget ansikte. Jag studerade noga alla linjer och konstiga fläckar och undrade var fan de hade kommit ifrån. Det är små, små konstiga detaljer som gör att man ser ut som sin ålder och det är så svårt att sätta tummen på exakt vad det är.

Några linjer runt munnen har jag upptäckt, som drar nedåt. Det innebär att man ser sur ut, fast man känner sig glad. Detta tillstånd har jag valt att parera med ett ständigt leende. Alltså viloläget är leende. Det är jobbigt i början men det blir snabbt en vana. Sickan Carlsson-tricket kallar jag det.

Rynkorna runt ögonen ska vi inte tala om. Eftersom jag är inne i en period när jag sover dåligt, så vet jag inte om rynkorna är resultatet av dålig sömn eller naturligt åldrande. Eller är det kanske samma sak? Man åldras för att man sover sämre. Har någon åldersforskare utrett detta? Jag kanske är något på spåren här?

Och var kommer de bruna fläckarna ifrån? De som inte är charmiga fräknar, utan något annat? Dem har jag banne mig inte bett om. Eller de buskiga ögonbrynen som inte är Brooke Shields-härliga utan bara buskiga fast ändå lite glesa, på ett märkligt vis.

Ja, det var en intressant stund jag hade där, framför spegeln. Inte speciellt roligt, men definitivt intressant. Nästan hypnotiskt.

Sedan ryckte jag upp mig och gick ut och köpte en ny kräm som hette Lumene Time Freeze. Enligt reklamen stoppar den här krämen tiden och jag får väl tro på det då. Jag återkommer med rapport.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Skönheten kommer inifrån, det är nåt jag tycker att vi alla borde komma ihåg.Dessutom säger dom ju att ett gott skratt förlänger käften.Det är tänkvärda ord tycker jag.

Anonym sa...

det är nu man skulle vara silverfisk.
då skulle man lätt kunna unna sig en kräm med ormskinn eller nåt.

Anonym sa...

jag kanske kan hitta någon mirkelkur på Oriflame.
skulle behöva något jag också...

Anonym sa...

jasså, bengt har lämnat kommentar...haha, puss

Anonym sa...

Om krämen mot förmodan inte skulle funka, föreslår jag att du satsar på en ljusarkitekt istället. För ungefär samma summa, får du en helt annan, mjukare, piggare, slätare bild av dig själv. Be honom eller henne göra sitt yttersta framförallt i hallen. Det är så oerhört deprimerande när just hallspegeln får än att se ut som en dödsdömd.

Ank sa...

Allt för smickrande nattklubbsbelysning är inte heller att rekommendera, åtminstone inte om man ska sminka sig i det. Jag tillämpade det i badrummet under en period och chockade då ofta både mig själv och min omgivning med att kliva ut i avslöjande dagsljus och se ut som en prostituerad i en Zola-roman.