onsdag 7 januari 2009

Nytt år, nya matvanor!

Nej, jag har fortfarande inte hittat tillbaka till pannorna i mitt eget kök, men jag har bestämt mig för att chockbörja det nya året med att välja ett nytt ställe att hämta thai-käk på. Det känns djärvt och nyskapande.

Och vilket ställe sen! Rekommenderas å det varmaste. Ni vet korvkiosken mitt emot Stadshuset, som har sålt korv med bröd och mosbrickor till kommunpolitiker i eviga tider? Just den, ja.

Stadshuset Thai Take Away heter stället. Vilket bra namn, va. Där har två thailändska damer flyttat in och säljer fantastisk thaimat a la minute. De har kvar en liten korv- och hamburgermeny också, för att tillfredställa förändringsobenägna tjänstemän med virkad slips, men jag beställde tom kha gai och en wokrätt för nästan inga pengar alls.

Och det var gigantiska portioner och hur gott som helst. Och jättefina råvaror. I tom kha gaien låg det centimetertjocka bitar av galangarot.

Medan jag stod där och väntade kom det in en tjänsteman från Stadshuset och beställde två kokta med bröd. Jag tittade strängt på honom, men sa inget. För det är ett av mina få nyårslöften; att välja mina krig och ta det som det kommer. Men innerst inne ville jag slå ihjäl honom för att han inte kunde ändra sina vanor och testa något nytt.

Och detta skrives alltså av en tjej, som för bara några veckor sedan publicerade ett inlägg om att alltid beställa en och samma rätt på krogen och inte vilja ändra på det. Fast jag skrev också att jag skämdes för det, eller hur....?

Så det händer redan grejor i mitt liv. 2009 kommer med stora förändringar, tro mig på mitt ord.

Gott att hämta. Telefon 08-651 02 67.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va bra!! Jag älskar thai-mat. Favoriterna: Tre små rätter och friterade bananer med glass.

Anonym sa...

Oj så spännande ditt nya år låter :-)

Anonym sa...

Vilken chockstart!! puss Steen