onsdag 28 januari 2009

Kedjereaktion.

Jag kan inte hjälpa det, det ena gav det andra. Jag satt och tittade på tv, det kom ett reklambreak, där var det reklam för sängar. En av sängmodellerna hette Tullgarn och plötsligt angreps jag av en svidande, kliande längtan till ett litet pörte vid havet i närheten av Tullgarn i Södermanland.

Där är det just nu kallt och utfruset, men snart, mycket snart kommer isen att gå upp, vårlöken att gro och sen står det inte på förrän det grillas, crawlas, plockas gulmåra och sovs med öppet fönster med myggorna inande utanför myggnätet.

Och sedan är det plötsligt kräftpremiär, svampsäsong, lövfällning, gladiolusar på Hötorget, ny höstkappa, Allhelgona, första advent, god jul och Happy New Year. Se där, ett år på trettio sekunder! Ungefär så fort som det går i verkliga livet.

Men först, lite längtan till landet. Och annalkande vår.

Morgonkaffe, laber bris, sudoku.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Njutigt!

Anonym sa...

Jag säger som Tullgarns gamle patriark Gustaf V när han bjöd på sylta på Trosa stadshotell: "Välkommen till Falsterbohus"

Anonym sa...

Vissa inlägg kan man liksom inte lite skämtsamt kommentera. Det är bara att kapitulera och sucka lite längtande. Till något bortom färgskalan vi har utanför fönstret just nu.

Anonym sa...

his

Anonym sa...

jag REAGERAR på KEDJE

Ank sa...

Kedja och vårlök, tyvärr inte taklök. Och en blommig Kookai-skjorta. Puss och vad roligt att du tittade in i min lilla kajuta, lilla L.