fredag 30 januari 2009

Sveriges sämsta bilförare.

Idag åkte jag taxi med en chaufför som mycket väl kan vara Sveriges sämsta bilförare. Ojämn körning, ryckig spastisk gaspumpning, sätta i system att ALDRIG använda blinkers. Snacka en massa goja om politik och invandrare och vifta med armarna, inte hitta till de mest elementära adresserna. Ovädrad uniform, otvättat hår, mjäll på axlarna, bukfetma. Ni vet, de mest typiska dragen för en genomsnittlig taxichaffis i den här stan.

För att stå ut, valde jag att tyst kapsla in mig i en kvarglömd Metro. När jag kom fram till slutdestinationen hade jag kaninpuls. Jag betalade utan att ge ett öre i dricks. Chaffisen tryckte plattan i botten och pumpgasade iväg med gruset sprutande runt bilen. Det sista jag såg innan han försvann i fjärran, var en dekal bak på bilen: "Vi söker nya trevliga chaufförer".

En halvtimme senare passerar jag taxistolpen vid Kungsholmstorg. Det står en taxi inne från samma bolag, men ingen chaufför i. Han är väl på Systemet, eller nåt. Jag smyger fram till taxins baksida, tittar mig nervöst omkring, men ingen verkar bry sig. Jag tar fram en penna ur väskan och så böjer jag mig över dekalen som säger "Vi söker nya trevliga chaufförer" och skriver blixtsnabbt till orden "Körkort inget krav". Fränt, va...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var jättefränt. En annan frän grej hade varit om du hade haft med dig en domkraft och snott hjulen och pallat upp bilen på några drickabackar. Då hade han blivit bra förvånad när han kom tillbakafrån systemet.En annan frän grej hade kanske kunnat vara att sticka hål på däcken med en syl, eller bara slå ut bakrutan och framrutan med ett brännnbollsträ och kasta in hundskit i bilen. Eller beställa en massa pizzor till taxiväxeln, eller bara ringa och beställa taxibilar till fel adresser.
Det finns faktiskt jättemånga fräna sätt att visa att man är mindre nöjd med en - som taxichaufförerna själva säger - "styrning".

Ank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ank sa...

På något sätt känns det som om du driver med mig, Jockeyboy - fast det kanske inte är din avsikt.

Fast du är rätt kul! Så pass kul att jag tycker du borde starta en egen skojblogg, så jag kan få skoja tillbaka i ditt kommentatorsfält allt vad tygeln håller.