fredag 10 september 2010

Utrotningshotat, del 1.


När sprang du senast på en dänkflaska?

Jädrar, vad vi dänkte hemma hos mig. Dänkflaskan gick varm veckans alla dagar. Allt som skulle strykas eller manglas dänktes först.

Idag använder svensken ångstrykjärn. Eller så stryker man inte alls. Det är väl det vanligaste. För att inte tala om mangling. Inte många som ägnar sig åt en sådan stenålderssyssla nu för tiden.

Härmed hissar jag röd flagg och förklarar dänkflaskan som utrotningshotad. Och självaste dänkningen måste jag tyvärr meddela, den är redan död. Stendöd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hupp, hupp!
Den är alls icke död. Ett ångstrykjärn är inget mot ett rejält dänk me flaskan.

Mvh, Stajlisten.

Ank sa...

Va?????????? Vilken lycka jag känner nu. Dänkandet lever. Vad glad jag blir.

Anonym sa...

Blev ytterst förvånad när jag i den skånska staden skulle köpa rökt skinka över disk. Människan tar fram en dänkflaska (likadan som på din bild) och frågar om hon ska dänka skinkan. Tappade hakan såklart, men fick sedan förklarat att de dänker med saltlake för att skivorna inte ska klibba. Jag tackade dock nej för jag tyckte det såg skumt ut.
Men det var i alla fall en ny användning för den gamla dänkflaskan.

M.