onsdag 8 september 2010

Bug Attack.

Jag är inte speciellt rädd för insekter, men det är väldigt vad dom dominerar just nu.

Hela sommaren har jag fört en ojämn kamp mot myror, myggor, getingar och flugor. Fästingarna tog visserligen ett litet brejk när det var som varmast, men så snart vädret normaliserade sig kom de tillbaka, pigga, raska och mer på hugget än nånsin förr.

Och sen har visst vandringsgräshoppan kommit till Sverige i sommar också. Ni vet den som åt upp hela Egypten redan före Kristus.

Och nu på höstkanten börjar även tvestjärten pigga på sig.

Skönt då att komma tillbaka till den insektsfria staden, tänker jag. Pyttsan! För där kommer jag ju på att jag läst att antalet kackerlackor i våra hem ökar lavinartat. Bland annat därför att vi släpar hem så mycket färdiglagad mat från krogen. De följer helt enkelt med från restaurangköket. "Om vi får oväntat besök...." i pizza-kartongen!

Och i ett nytt nummer av Vår Bostad läser jag att vägglusen är på väg tillbaka. Det är tydligen vi själva som drar hem även den efter semestervistelser på olika sunkhotell utomlands.

Samma sak med skorpionerna och giftspindlarna. Och malariamyggorna. De slinker också in i våra liv via resväskorna.

Livet på landet ter sig plötsligt inte alls lika riskabelt längre. För vad är väl en liten myrinvasion i stugan mot en skorpion i taxfree-påsen?

Och tänk att det är vi själva som tar hem alla äckliga kryp. Herregud, jag ska aldrig mer lämna hemmet. Jag ska leva där i lugn och ro tillsammans med mina fredliga silverfiskar.

Det räcker så bra så.

Leva loppan.


Inga kommentarer: