måndag 27 september 2010

Inget får man ha ifred.

Det är ett väldigt svampplockande nu för tiden. Plötsligt är varenda kotte ute på helgerna och repar kantareller. Med buller och bång.

Och det är inte så att det bara gås ut i skogen och plockas svamp, som sedan rensas och tas om hand, i all enkelhet, i tysthet. Nej, det ska hållas på och basuneras ut till höger och vänster. Det har helt enkelt gått mode i svampplockning.

Det ska redovisas på Facebook med bilder av dignande korgar och det ska specialinköpas dyra Hunter-stövlar, flashiga korgar och japanska svampknivar med borst.

Och så det värsta av allt, man berättar var man har hittat svampen! Den som avslöjar sina svampställen har inte förstått nånting.

Själv plockar jag surt vidare i tysthet. Sammanbitet rensar jag och fryser in min skörd utan att orda vidare om det.

Och det skulle aldrig falla mig in att berätta var jag har varit.

Kalla mig gärna svampplockarelitist, det kan jag leva med.

En groda på hatten.

3 kommentarer:

helena sa...

Klockren iakttagelse i rättan tid. Som alltid. Tycker också att det är ett alltför lättvindigt draget likhetstecken mellan svamp och kantareller. Var är riskorna? Aspsopparna? Och de citrongula slemskivlingarna? Trattkantarellen är väl möjligen skogens svar på take-away och fast food. Ge mig en lite småäten kremla eller grynsopp på fb nån gång!

Ank sa...

Verkligen! På sätt och vis är det ju bra att modeplockarna bara har koll på några få sorter, för då får ju vi hardcorare ha lite svamp ifred. På bilden har vi en av skogens läckraste kamrater, rimskivlingen, eller rynkad tofsskivling som jag fortfarande föredrar att kalla den. Den brukar få stå kvar tills jag kommer och hämtar den. Och blodriskorna också. Alltid nåt!
Att trattkantarellen är skogens svar på fast food take away är f ö väldigt roligt - precis som du!
Kram

Anonym sa...

...jag är ingen svampplockare men jag kan ju med lätthet sätta mig in i detta! Det skulle inte falla mig in att delge ngn mina ställen, om jag hade några! Bara en idiot gör sånt..nej, man går i graven med den sortens hemligheter..
Min mamma brukar säga att "vissa saker går man bara i graven med...", svampställen är en sån sak. Självklart.
S