söndag 12 september 2010

Söndagsbekännelse.

Det kändes så skönt att erkänna det där med Björklund och Hägglund så här kommer nästa pinsamma kunskapslucka av bara farten:

Jag fattar inte vad som menas med 2.0, tvåppunktnoll. Jag använder visserligen uttrycket själv, slänger in det lite nonchalant när jag ska beskriva något som är toppmodernt och uppdaterat. Och ibland, när något är j ä t t e n y t t och progressivt kan jag till och med dra till med 3.0, trepunktnoll. Det har nåt med datorer att göra, så mycket har jag förstått, men sen´rå?

Jag kommer visserligen oförtrutet fortsätta att använda uttrycket eftersom det låter lagom coolt och initierat - men har jag en aning om vad jag säger?

Ickepicke.

-"Å ja ba, tvåpunkt noll....."

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Ska jag berätta? :)
En ny version av något får ett högre nummer. Efter 1.0 kommer 1.1, 1.2 osv. När den nya versionen är väldigt mycket bättre och innehållsrikare och allmänt superduper byter man den första siffran: tex 1.43 blir 2.0

Jockeyboy sa...

Det är dock ett ganska föråldrat uttryck eftersom de flesta program lämnade tvåpunktnoll-versionerna bakom sig för att antal år sen. För att vara helt ajour bör man alltså välja ut några verkligt tunga program, ta reda på vilken v ersion som är aktuell och plussa på efter eget skön.
För att kunna svänga sig med moderna klyschor måste man alltså vara rejält uppdaterad på tekniken. När man når otympliga propotioner, typ tjugosjupunktnoll, kommer antagligen uttryckssättet att självdö.

Ank sa...

Tack Kerstin. Jag blev litegranna klokare!

Anonym sa...

Apropå..
http://hemligamorsan.wordpress.com/2010/10/02/den-politiska-kartan-2-0/