måndag 11 januari 2010

Old school.


Idag läste jag i/på (hur säger man?) Alex Schulmans blogg att han saknade den gamla hederliga passaren.

Då kom jag på en annan gammal hederlig sak som jag saknar. Räknestickan!

Den fantastiska uppfinningen, som var en sorts manuell miniräknare. Som inte hade nåt batteri, som inte behövde nätanslutas. Lika miljövänlig som huvudräkning. Ett vrålfiffigt hjälpmedel, helt enkelt.

Skulle jag fortfarande kunna hantera den? Troligen inte.

Lär man ut The golden Art of Handling a Räknesticka nu för tiden?

6 kommentarer:

Chrillo sa...

Nej Ank, det gör man nog inte.
Vet att min far hade en i ett tudelat grönt och vitt plastfodral men jag har aldrig lärt mig räkna med en dylik. Och jag fyller ändå 44 i år...

Anonym sa...

räknesticka, kulram eller datamaskin.
säg mig vad som hjälper mot ekonomisk dyslexiSLASHfobi?!

åsen
(eller om du föredrar; revisorn på grand)

Kerstin sa...

Jag (född 63) hade också en sån eftersom vår mattelärare var ärkekonservativ. Vi fick använda miniräknare sista veckorna i 9:an så att vi skulle ha lite vana tills vi började gymnasiet..

Osäker på om jag kommer ihåg hur man använder räknesticka! Finns det nån Youtube-filem? :-)

helena sa...

Räknesticka?
Jag missade den precis, till förmån för "tomma mängden".

Ank sa...

Att tänka på mängdteori får det att susa och pipa i mitt huvud. Och att ens försöka greppa det abstrakta i att det finns en mängd som inte innehåller något alls, får mig nästan att bli sinnesjuk. Och det kan ingen räknesticka eller ens kulram råda bot på.

Margareta Ellnebo sa...

saknar åxå räknestickan
undrar om jag har min gamla sticka kvar