söndag 24 januari 2010

Gäst i sin egen stad.

Jag är visserligen inte född och uppvuxen i Stockholm, men jag har alltid haft en jädra koll på stan. Min bror och jag brukar förhöra varandra på var olika gator ligger och vi konstaterar alltid att vi hittar bättre i stan än våra infödda kompisar. Och självklart har vi också bättre lokalkännedom än taxichaufförerna.

Att slå Stockholms taxichaufförer på fingrarna när det gäller lokalkännedom är sannerligen inte mycket att malla sig över. De flesta är nämligen upprörande usla på just detta. Rekordet slogs för några år sedan, när jag hoppade in i en taxi och bad att få bli körd till Valhallavägen. Chaffisen hade ingen som helst aning om var Valhallavägen låg.

Jag blev, om inte förbannad, så i alla fall ganska provocerad av hans totala brist på talang för yrket och började mopsa mig lite. Jag hävdade att det kanske fanns fem gator i Stockholm som jag trodde ingick i baskursen och Valhallavägen borde var en av dom. Chaffisen var totalt likgiltig för min kritik och försvarade sig med att han kom från Huddinge.
- Men du kan väl för fan inte bara köra runt ute i Huddinge hela dagarna, sa jag.
- Jag försöker undvika styrningar till city, svarade han.

Och därmed lade jag mig. Det var inte mycket mer att tilläggga.

Men herregud, det var ju egentligen inte alls det här jag skulle prata om, men nu har jag redan blivit så långrandig så jag ber att få återkomma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja, tänk att vi lantisar ofta kan sthlm minst lika bra som de infödda. och lika många gånger bättre.
vi have to work harder to fit in!
huddinge räknas nog inte som landet. mer som KRAAANSKOMMUN va?
då förstår jag mer än väl att han stannar i ringen...
åsen

Ank sa...

Kranskommun är ett väldigt kul ord. Precis som "domkapitel".

Kajsa sa...

"Kranskommun - något som ligger i anslutning till...."

"Jag försöker undvika styrningar till city"... HAHAHAAAA!!!!

"Ungdomsböcker, näe jag är inte så bra på det, försöker undvika den typen av försäljning i butiken"...

geezuz, var är världen på VÄG? ja, inte i taxi iaf......