söndag 16 augusti 2009

Enkla söndagsnöjen.

Säga vad man vill, men speciellt svårroad är jag inte. Och jag tycker faktiskt att jag är ganska bra på att sysselsätta mig själv. Med mycket enkla medel.

Ta idag, t ex, när dagen ligger framför mig som en omålad kanvasduk och jag sakta men säkert återhämtar mig från gårdagens roliga kräftskiva hos Göran - vad göra av denna dag?

Hade först planer på att cykla över till Sjöhistoriska för DNs stora utomhuskonsert, men det kändes inte som någon bra enmans-aktivitet idag. En aning för ambitiöst. Nej, tacka vet jag ett varv till Kungens kurva! Så får det bli.

Det finns inget som piggar upp mig så mycket som en sväng till Ikea. Kanske har det kommit in nån ny kudde eller tavelram att klämma på. Givetvis stearinljus.

Oftast åker jag dit och bara går och dräller. Provsitter nån fåtölj, tar mått på nån garderobsvägg. För att sedan omedelbart tappa bort lappen där jag skrivit ned måtten. Jag vet inte hur många gånger jag åkt ut till Ikea för att ta mått på saker och sedan tappa bort noteringarna. Men det gör inget. Det är själva Ikea-hänget som är grejen.

När jag har en riktig heldag i Kungens kurva, kan jag också ta svängen förbi Rusta, för att se om de har nån billig tvål eller rea på vattenkokare. Eller ramla in på ICA Maxi, där personalen är så drillad att de släpper allt de har för händer och följer dig fram till montern där den vara du efterfrågat står. Och detta trots att man säger att det inte är nödvändigt.

Nu sätter jag mig i bilen och åker till Kungens kurva, detta paradis på jorden. Och vem vet, kanske jag tittar förbi thairestaurangen i skogsbrynet därute också. Take away för tv-soffan ikväll. Vilken heldag det här ska bli. Jag känner mig helnöjd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår precis. Även jag åker planlöst till IKEA för att det har en tröstande, lugnande effekt. Tryggt. Men jag måste säga att jag tyckte mer om det förr, när det bara var runt. Då kunde jag banne mig mitt IKEA, visste precis var varje liten onödig tingest fanns..nu yrar jag runt en hel del och får gå tillbaka och upp igen osv..för det är liksom nya bud, va?

S

Ank sa...

Jag håller förstås med. Har fortfarande svårt att orientera mig, men egentligen var det ännu värre när det bara var runt. För då irrade man ju i en evig kretsgång och gick runt runt utan nån som helst bäring.

Fast allra värst är det förstås på Barkarby. Där kan jag gå vilse på riktigt. Nästan så man blir gråtfärdig. Helt ologiskt planerat och man försöker följa nåt målad streck på golvet men man är hjälplöst borttappad på tre sekunder lik förbannat.

I dag blev det bara glödlampor. Jag köpte Ikeas absolut sista gamla amish-glödlampor. Det har tydligen hamstrats glödlampor för glatta livet därute och fr o m nu är det lågenergilampor som gäller för hela slanten. Tycker de verkar livsfarliga med sitt kvicksilverinnehåll. Hörde nånstans att om en lågenergilampa går sönder, ska man öppna alla fönster, lämna rummet och stänga och låta det vädra ut i EN HALVTIMME! Det låter ju för fan inte klokt. F ö ger de mesigt ljus också, så nähä - dom tycker jag minsann inte om.

Anonym sa...

Nästan löjligt att jag alltid börjar min kommentar med "ja, jag med, eller är ense eller annat i den andan", men JAG HÅLLER MED! BARKABY HAR JAG GÄSTAT EN GÅNG, HÖLL PÅ ATT ALDRIG KOMMA HEM..VAR SVÅRT T.O.M MED (VARFÖR VERSALER FORTFARANDE?!)parkering och var fan är entren på det här bygget!? Ingen jävla ordning där. Nej, inte en dans till med den flickan. KK ska det vara.
Mesigt ljus ja! Ligger här och försöker läsa med en energisnål rackare och ser ju knappt handen framför mig men har bestämt mig för att den ska få hålla den tid den lovat..så jag byter inte förrän den lagt av helt.
Jasså, var det några barnväntande unga par som stretade med ett "startpaket" då? Och kanske lite gröna växter? Jag går alltid och tänker..jaja, vänta ni bara...
F.ö ställer jag mig alltid på 15-minuters parkeringen och sen strosar jag i timmar. Har aldrig fått bot, fantastiskt! Så får jag en är det värt det.