onsdag 17 juni 2009

Vad heter den nu igen.

Min hjärna har ett svart hål. Den saknar förmågan att memorera Brännkyrkagatan. Det går helt enkelt inte. Två nära vänner bor på Brännkyrkagatan, men det hjälps inte. Jag kan helt enkelt inte lära mig vad gatan heter.

Brännkyrkagatan, hur svårt kan det vara? Jag försöker och försöker, testar att ha något att hänga upp det runt, tänker på en bränd kyrka. Men jag kommer ändå inte ihåg från gång till gång.

Det är lika pinsamt varje gång jag tvingas fråga (för tusende gången) -Vad heter din gata nu igen? Och får ett lite irriterat svar som signalerar "Hur många gånger ska jag behöva säga detta?"

För att inte tala om när jag ska åka taxi. Jag måste alltid dirigera taxichauffören hela vägen fram, eftersom jag aldrig kommer ihåg vad gatan heter.

Jag vet var gatan ligger och jag hittar givetvis dit. Men jag saknar helt enkelt förmågan att komma ihåg vad den heter.

Brännkyrkagatan, människa!

"Kyrkan brinner, Brännkyrka...."

7 kommentarer:

helena sa...

Själv har jag alltid lika svårt att stava till "bransch". Branch? Bransh? Bransj? Det är som att minnet just vid det ordet var fullt och vägrade att ta in mer kunskap. Brantj?

Chrillo sa...

Och jag har alltid så svårt att få med alla bostävena när jag skriver "symaksinskonstruktörsänka"

Kerstin sa...

Det finns fler som inte klarar Brännkyrkagatan är. Taxi stockholm. Beställde en taxi en gång när jag hälsat på min dåvarande romans som bodde på Brännkyrkagatan. Den automagiska adressfinnaren trodde att jag ringde från Brännerigatan (ligger också på söder) och skickade en bil dit. Jag stod ovetandes och väntade och väntade ett tag innan chauffören ringde upp mig och undrade var jag höll hus och det hela reddes ut. Fortfarande när jag ringer taxi Sthlm frågar den automatiska rösten om bilen ska skickas till Brännerigatan. 3 år senare.
Gaaahh!

Anonym sa...

Brännkyrkagatan är helt enkelt en jävla skitgata!

Ank sa...

Det vilar en förbannelse över Brännkyrkagatan!

Anonym sa...

Kunden sluddrigt: Kör till Beckbrännargränd sju
Taxichaffisen: Förlåt?
Kunden: Sjuuu

Lukas

Annelie sa...

Jag är döpt och konfirmerad i Brännkyrka kyrka. Om det nu är till någon hjälp ;-)