söndag 14 juni 2009

Slumrande minnen.

Det där med musikminnet är märkligt. Hörde Valerie med Steve Winwood på radio i morse. Även om jag har lyssnat mer på Eric Prydz dansremix de senaste åren, så är originalet fortfarande väldigt, väldigt bra. En kanonlåt, helt enkelt.

Men när jag hörde den idag, så fylldes hela min kropp av en konstig, svårdefinierad känsla av olust. Det kändes helt enkelt oroligt och lite olyckligt.

Låten kom 1982. Vad höll jag på med då? Jag minns inte, kan inte sätta fingret på det, men uppenbarligen lyssnande jag mycket på den här låten under en period när jag inte mådde något vidare bra. Hur kan kroppen komma ihåg det, när jag inte kommer ihåg själv?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Facinerande vad "muskelminnet" är starkt. jag förvånar mig själv med att kunna sjunga med i låtar jag egentligen inte ens vet vad de heter..och i realtid liksom..alltså om jag skulle tänka "vad kommer härnäst" i texten skulle jag inte ha en aning, men det bara sjunger av sig självt...ett självsjungande piano..
Men du, nu när jag är "medlem" i Youtube..så går det inte att bädda in..är du medlem i youtube? Eller vad man kallar det..man har ett lösenord och är inloggad..jag begriper det bara inte..gick ju så bra där med Jules et Jim...

helena sa...

Musikminnet slås bara av ett enda minne: doftminnet. Syren, julskinka, vårbrasor, skrumpna äpplen, Rive Gauche. Näsan har långtidsminne som en häst.

Ank sa...

Sussi, din lilla teknikgås, du behöver inte alls vara medlem i Youtube eller logga in.

Du går bara in på Youtube, letar fram låten du vill kopiera, markerar hela "Bädda in"-rutan i högerspalten ("Bedded" på engelska) och kopierar.

Efter det öppnar du ett nytt inlägg i din blogg och kopierar helt enkelt in låten du kopierat, rätt in i löpande text bara.
Jag brukar skriva inläggen i "Redigera HTML"-formatet. Då funkar det bra.
Lätt som en plätt.

Helena, don´t get me started om doftminnet. Kaprifoldoft förflyttar mig till Selaön i Mälaren och jag är 10 år. Olika parfymer, för att inte tala om rakvatten, doften av blött grus m m m m.

Jag tror jag skriver ett inlägg om det. Eller var du först?

helena sa...

Nej då lilla hjärtat. Jag skriver om nyckelpaddor och därmed jämt. Doftminnet is all yours.

Anonym sa...

Haha, ja vad fan! Jag blev en gås! Skulle aldrig följt deras uppmaning att få "inloggningsuppgifter" och sådant dumt..ska logga ut och göra om och göra rätt...fan vad jag hatar när sånt här knasar (är jag med i "ett anständigt liv"? Vad är det för kriminellt språk??)
Gör nu nya försök!!

Stoffe.

Anonym sa...

Nära en kollaps nu...det bara går inte. När träffas vi och du lär mig igen..det gick ju så bra en gång och nu GÅR DET BARA INTE. Galet irriterande faktiskt. Sitter och undrar om det kommer kännas bättre att slänga ut datorn genom ett stängt fönster..jag brukar inte vara oäven med såna här saker. En genomgång och sen flyger jag..men nu! Ja nu går det bara inte...synd på fina videos...

Jockey sa...

Inte så konstigt om kroppen minns. Första halvan av 80-talet var ju inte nån munter resa precis.

Anonym sa...

Var hemma hos min farmor idag. I hennes badrumsskåp stod en flaska Delial. Den har nog stått där ett tag. Tänkte att det kanske skulle muntra upp dig att det fortfarande finns några kvar.

/Lilla M

Ank sa...

Åh, det var goda nyheter, Lilla M!