tisdag 2 juni 2009

I valet och kvalet.

På söndag är det EU-val och jag har ingen aning om vad jag ska rösta på. För rösta ska jag väl, tror jag...? Eller...? Jo, det är klart jag ska rösta!

Jag tittar på valaffischerna på stan och försöker att utläsa något där. Det är ett väldigt fokus på personval i år. Man ska kryssa i och skicka sin favvokandidat till Bryssel och jag har som sagt ingen aning...

Men vad jag vet och förstår är att det måste ligga mycket strategi och tankearbete innan man bestämmer sig för vilket foto man väljer när man ska bli uppblåst på valaffisch och bli personröstad på.

Och då noterar jag speciellt Moderaternas valaffischer och försöker förstå hur de tänker. Deras representanter, som de vill att jag ska skicka till Bryssel, ser antingen ut som överklassmobbare i Jan Guillous Ondskan, välkammad Hitler-jugend eller Tin-Tin. Och så toppas denna streber- och töntsörja med en upptuperad Anna Maria Corazza-Bildt, vars frisyr får Elisabeth Höglund att framtona som nysnaggad.

Hoppsan hejsan...

Man ska inte göra ytliga bedömningar, men vad fan ska jag göra? Jag har inte tid/lust att sätta mig in i detaljerna och alla tjoar om personval. Så jag tittar på affischerna på stan och de talar till mig. Och något säger mig att det inte blir Hitlerjugend, Wiener Sänger knaben och djursholmsstropparna som får min röst den här gången. Ej heller den hårfagra Corazza-Bildt, som på valaffischen säger "basta" till matfusket och dålig miljöpolitik, allt medan hon fortsätter att importera överdrivet overprized parmesanost, som troligen fraktas hit med flyg och igensotade gamla italienska långtradare.

Däremot är det svårt att låta bli att bli lite förtjust i Marit Paulsen. Ett sådant rackarns dugligt fruntimmer hon verkar vara. Åtminstone på bild.

Och hennes devis "En svensk tant tiger inte i Bryssel" går inte av för hackor.

2 kommentarer:

fd teamtaklökmedlem sa...

jajaja!
marit förstås, något annat är inte att tänka på. och tänk så rätt hon plötsligt är, äntligen!
jag tillbringade en hel dag med detta fruntimmer under "kookai-eran" tillsammans med filmfotograf björn wahren.
vi började dagen tillsammans med levande djur och slutade med kniv o gaffel i grillade djur. till detta en god o prisvärd röd. på J, Liiidingö.
rösta nu!

Anonym sa...

Jag som var inne på Corazza-Bildt bara för att hon är lite värdslig och man slipper skämmas på olika konvent eller vad det kan tänkas heta..antar att hon kan föra sig. Men sant är ju att Marit bidrar med helt andra kvaliteter..bortom mycket av det som jag normalt skulle dåna över men hon är ju autentisk och därför är hon ju också mkt bra!
Svårt detta..men frisyren kan vara tungan på vågen för min del..den är så BRA! Va? Det där krävs en rejäl rundborste och en frisör som tar spjärn med foten i Corazzas bröstkorg för att få till frilla av den kalibern..
Hårfint skulle jag säga..
sussi