torsdag 11 juni 2009

Pang i bygget!

Ett märkligt intermezzo hände idag på lunchen. Jag och U strosar i godan ro bland stånden på Hötorget. Plötsligt, helt utan varning, en jättesmäll som får rutor att skaka och människor att ducka instinktivt. En riktigt fet explosion, helt enkelt.

Vad i herrans namn var det? U och jag glor på varandra, medan ekot av smällen fortfarande ringer i våra öron. Bredvid oss står tre personer, en man och två kvinnor, som inte reagerar nämnvärt. De bara skrattar åt mig och U som står där och hukar.
- No problem, tire explosion, säger mannnen och ler.
- Tire explosion? säger jag.
- Very common in our home country, säger en av kvinnorna och ler ännu bredare.
- What country is that, frågar jag.
- Pakistan, svarade mannen.

Däckexplosion? Ursäkta mig, men är det det enda som smäller i Pakistan? Var det inte i tisdags som självmordbombare sprängde ett hotell i Peshawar i luften med hjälp av 550 kg sprängmedel? 16 döda och över 50 skadade.

Några dagar tidigare en sprängd moské i Swatdalen, 40 människor döda?

Osv, osv.

Och här stod tre skrattande pakistanska medborgare på Hötorget i Stockholm och snackade om däckexplosioner. Very common in Pakistan.

Drev dom med mig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah, var det DET det var! Jag var också på Hötorget då, fattade inte vad det rörde sig om. Tack för att du redogjorde för det!