söndag 8 juni 2008

Ta rygg.

Ikväll satt jag fast i mördande, nästan stillastående bilkö på E4:an mellan Södertälje och Stockholm. Nånstans halvvägs såg jag plötsligt blåljus i backspegeln. Vi som låg i innerfilen svängde ut i vägrenen och bilarna i ytterfilen vek av åt vänster så mycket de kunde och på så sätt blev det tillräckligt med plats i mitten för en brandbil och en ambulans att passera.

Precis när ambulansen hade svischat förbi mig, såg jag hur bilen bakom mig blixtsnabbt bröt sig ur ledet och hängde på. Min första tanke var "Vanu´rå, så där får man väl inte göra. Han borde väl ligga här och trycka precis som vi andra köande hjon."

Men när jag i nästa sekund såg honom försvinna som ett skott mot horisonten, eskorterad av en brandbil och en ambulans, kunde jag inte annat än gratulera honom. Ok, det kanske var lite egoistiskt gjort, men troligen inte olagligt. Och faktiskt väldigt fiffigt. Varför kom inte jag på det?

Inga kommentarer: