tisdag 24 juni 2008

Living in a box.

Jag läser i SvD att VD:n för ett känt försäkrings- och fondbolag oroar sig för att vi ska få fler fattigpensionärer i Sverige framöver.

Den svenska demografiska utvecklingen är en rysare. 1960 gick det sex arbetande personer på varje pensionär, 2010 kommer det att gå två yrkesverksamma på varje pensionär. År 2030 är siffran en på en. Allt färre yrkesverksamma ska alltså försörja allt fler grå pantrar, som dessutom lever allt längre. Pengarna kommer helt enkelt inte att räcka till att betala framtidens pensioner.

- Om 10-15 år kan det mycket väl vara så illa att vi har 77-åringar som bor i någon kartong uppe vid Östermalmstorg, säger VD:n bekymrat.

Jag inser ju att det här kanske handlar om mig på sikt. Är det så här jag ska sluta - i en kartong på Östermalmstorg? Men sedan bestämmer jag mig för att tänka positivt och konstaterar att det nog inte är så farligt att bo i en kartong på Östermalm, jag bor ju redan i en låda på Kungsholmen. Och det funkar ju. Så det blir nog bra i alla fall, om man får leva och ha hälsan.

Inga kommentarer: