fredag 27 juni 2008

Skynda fynda!

Det går inte nog att understryka glädjen i att göra ett rejält fynd! Jag tycker det är så mycket roligare att komma hem med något man kom över för en spottstyver än att vackla hem med något svindyrt. Inte i första hand för pengarna man sparar, utan för att det är så gôtt att fynda, kort och gott. Nästan som en hobby.

Jag får en lite lätt triumferande känsla i kroppen, som säger "haha, där fick jag er allt, kolla vad jag hittade... Fortsätt ni bara att köpa dyrt och oreflekterat allt vad ni pallar, själv har jag f y n d a t".

Långt ifrån alla fungerar som jag. Väldigt många får en kick av att
i n v e s t e r a i saker och ting. Att t ex köpa en soffa som kostar som en bättre bil. Eller en blank espressomaskin, obetydligt billigare än en hel kaffeplantage i Kenya. Eller ta banklån för att köpa en handväska som man köat för i två år.

Själv gick jag till Myrorna i Ropsten igår för att titta efter stolar till landet.
Efter lite letande hittade jag fyra finfina stolar med sjögrässits. Inte ett fel på dem, i skick som nya. Femtio spänn styck. Tvåhundra kronor för fyra prima stolar. Kunde det bli bättre? Ja, det visade det sig att det kunde, för när jag kom till kassan för att betala, sa tösen bakom disken
- Åttio kronor, tack.
- Va??, sa jag.
- Vi har rea på alla stolar, 20:- styck, sa hon

Så jag vinglade ut från Myrorna med fyra toppstolar för 80:-. Jag är drottningen av Fyndland!

Inga kommentarer: