måndag 30 juni 2008

Lyllo mej.

Igår var jag ute i mitt lilla hus på landet och målade tak. På väg ut ur stan stannade jag till vid macken på Lindhagensplan för att köpa med mig nåt att äta. Har inget fungerade kök på landet ännu, om någon undrar varför jag köper mat på mack.

Jag ryckte en tonfisksallad ur kyldisken och minsann om de inte hade skickat med en hårdkokt ägghalva också. Man tackar. När jag tittade noga på denna ägghalva upptäckte jag att den hade två gulor. Ett tvillingägg i min pastasallad!

Jag blev alldeles upprymd och visade den för en kille i blåställ, som stod bredvid och tankade upp med kaffe och kanelbullar.
- "Har du sett, dubbla gulor", sa jag
- "Åh fan", sa blåstället och lutade sig över min sallad, "det måste betyda värsta turen. Om jag var du skulle jag köpa Trisslott."

Och jag tog honom på orden. Två gulor i ägghalvan, det måste betyda något. Alltså köpte jag en Trisslott, efter att jag även låtit tjejen i kassan titta på underverket.
-"Åh", sa hon, "tvillinggulor. Då är det bäst att du får dra en Trisslott själv, för det måste verkligen betyda tur."

Och mycket högtidligt fick jag dra en trisslott ur den solfjäder av lotter hon svängde upp. Jag stoppade lotten i plånboken och åkte ut till landet. Hela vägen ut kände jag i magen att idag är det min lyckodag. Dubbla äggulor, det måste betyda tur.

Väl där dukade jag upp min tonfisksallad, vatten och bröd och tog fram Trisslotten. Andaktsfullt och långsamt skrapade jag fram siffrorna, en efter en, med gaffeln. Och gissa....

Inte en spänn! Vem fan har sagt att det skulle vara nåt speciellt med dubbla äggulor?

Inga kommentarer: