tisdag 19 oktober 2010

Ur led är (års)tiden.

De hotar med blötsnö och trafikkaos i veckan. Det är dubbdäck på. Och på annonssidorna i morgonblaskan kränger man julkonserter och julbord. Årets Blossa-glögg kom redan i september och alla Nobel-pristagarna är klara. Vi står med andra ord inför vintersäsongen.

Men i mitt pörte i skärgården är det sommar. På baksidan av huset envisas luktärten med att blomma som om ingenting har hänt och i ett dike står några felprogrammerade lupiner. I kylen ligger det haloumi och rosévin och utemöblerna står fortfarande ute. Och i hagarna går det får som borde ha varit slaktade för länge sedan.

I vanlig ordning har det varit omöjligt att hänga med i svängarna. Jag är väl så illa tvungen att börja småstänga till helgen, om jag kan ta mig dit i snögloppet. Men det tar emot. Det gör det verkligen.

Hoppsan din lupinfilur, nu har du väl kommit lite fel...?

2 kommentarer:

helena sa...

Och nu vill man ju veta: vilken glöggsmak är det som gäller i år? Kan jag dricka vad som är kvar av förra årets smak i år igen eller känns den hopplöst omodernt?

Ank sa...

Igår upptäckte jag att jag hade en oöppnad 09:a hemma. Då var smaken clementin. Den var i särskilt god, men om man dricker fort så kanske det inte märks så mycket.

Årets smak lär vara saffran. Flytande lussebulle! Låter olycksbådande - eller kanon! Sånt där är svårt att veta. Det får nog bli en flaska i alla fall, för skams skull.