måndag 25 oktober 2010

Fransysk.

Igår kom det fram en tjej till mig på stan och frågade om jag ville vara med i en reklamfilm för Ikea.
- Jag söker människor med internationellt utseende och du ser lite fransk ut. Är du fransk? frågade tjejen.

Merci beaucoup, je suis flatté, men jag ser verkligen inte fransk ut, inte nånstans. Förmodligen letade hon efter en trind medelålders svenska som såg ut ungefär som jag, men det kan man ju inte säga. Man kan ju inte gärna gå fram till en vilt främmande människa på gatan och säga
-"Nejmen vad roligt, du ser lite tjock ut, har du lust att vara med i en reklamfilm".

Istället sa hon "Du ser lite fransk ut."

Smart brud. Jag gick nästan på det.


Moi...?

8 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaha, så roligt! Men smickrande likaväl..för man vet ju inte säkert..hon kanske verkligen upplevde dig som trés Francaise! Även jag blev smickrad på gatan idag..en kille som sa sig arbeta för en modeblogg bad att få fotografera mig mitt på Hamngatan..dösmickrad tackade jag ja på fläcken..efter att jag tvingat till mig hans visitkort..så nu klipper och klistrar väl ngn infernalisk människa mitt huvud på en skamlig naken kropp eller ngt...eller min rock-prydda nederdel i bästa fall..kan inte säga att jag var till min fördel på övre delen av mig..idag.
Jag kanske såg lite Rysk ut..(valfri översättning på det temat)
S

Ank sa...

S, du kan vara fullkomligt övertygad om att det var en allvarligt syftande modebloggare. Jag har ofta tänkt att om jag skulle ha en sådan blogg och ville visa lite "mode på stan", då hade du varit den första jag riktade objektivet mot! På riktigt.
Har du förresten tittat in på gatumode-bloggarnas Urmoder, The Sartorialist
http://thesartorialist.blogspot.com
Där platsar du! Med eller utan ryssrocken på.

Jockeyboy sa...

Den där typen av kvinnligt självförnekande vill jag inte höra från din sida.Hon tyckte säkert att du såg fransk ut. Eller också luktade du vitlök. Hade det varit mej hon frågat hade jag tolkat det som att hon ville ligga med mig och kanske till och med låtit henne få sin vilja igenom.

Ank sa...

Du har rätt Jockeyboy. Jag skulle givetvis ha frågat om hon ville ligga med mig.

Jockeyboy sa...

Har man inget bröd får man äta limpa, det är min enkla livsfilosofi!

Anonym sa...

Ank! Vad gulligt sagt av dig, tack!!!
jag ska genast gå in där och titta vad det är. Denna hette www.thefashionista.se, vet inte vad det är alls, men han var rar och jag blev smickrad! Och du såg helt säkert Fransk ut. Där med basta.
I takt med stigande ålder ska man bara acceptera en komplimang utan att konsta..man blir ju så uppiggad gubevars!

Chrillo sa...

Du hade inte en baguette under armen eller nåt?

Anonym sa...

fraaance. not so far away from positanååå...

"lillvespi"