fredag 15 oktober 2010

Chilensk totaldominans.

Det som för några veckor sedan var en nyhet jag ville sparka nytt liv i, blev plötsligt en världsangelägenhet dygnet runt. Borrandet gick snabbare än man trott och plötsligt var grabbarna på väg upp mot ljuset.

Vilken sällan skådad mediagalopp som utbröt. Här uppmanade CNN mig att sitta uppe hela natten och titta och senare på dagen bestämde svt.se att jag inte skulle jobba alls, utan sitta vid min dator och se den ena gruvarbetaren efter den andra kliva fram ur stålcigarren och rakt ut i livet igen. Och jag löd blint.

Vilken fantastisk räddningsoperation det blev. Och det var något absolut hypnotiskt med tv-sändningen. Det gick inte att sluta titta. Chiles president och gruvministern var med hela dygnet och skrattade och kramades och kramades och skrattade. En propagandastunt av sällan skådat slag. Chile, Chile, Chile!

Och säga vad man vill om chilenare, men kramas kan de. Jädrar vilket kramkalas som utbröt. Oavbrutet i 26 timmar. Hoppas Bibi Langer satt uppe och tittade. Detta måste ha varit hennes våta dröm.

Kvama vavandva...

2 kommentarer:

Annelie sa...

Det roligaste att gotta sig i, var ändå otrohetsaffären som kom upp till ytan samtidigt.

Ank sa...

Håller med, det var fullkomligt magiskt. Och coolast var att älskarinnan höll fanan högt och dök upp för att ta emot sin gruvis. Och var sjunde människa på jordklotet tittade på.