söndag 31 oktober 2010

Tufft uppvaknande.

I morse vaknade jag inte bara till normaltid, utan också till P1 där man intervjuade en man vid namn Aron Lindqvist. I dagarna doktorerar han vid Uppsala universitet med avhandlingen "Handskador orsakade av vedklyvar".

Han kunde berätta att han i egenskap av handkirurg undersökt 131 fall av handskador orsakade av vedklyvar. Ibland var det hydralklyvar (?) och ibland var det skruvklyvar (?). 29% av dem var hemmabyggen (??).

Medan jag långsamt jobbade mig upp till medvetande, redogjorde Aron med smärtsam detaljrikedom för skadornas art, beroende på om de orsakats av en hydral- eller en skruvklyv. Det var amputationer och krossskador, fingrar som sågats, slitits och hackats av, händer som klyvits på mitten och ännu flera groteska detaljer. Det var obeskrivligt läbbigt.

Med vitnande knogar höll jag mig krampartat fast i täcket, samtidigt som jag försökte förstå det jag hörde.

Handskador orsakade av vedklyvar?

Jag förstår inte varför någon bestämmer sig för att doktorera på detta minst sagt snäva ämne, men en sak vet jag; Jag är mycket glad om jag slipper möta denne någon i en gränd en mörk natt. Jag litar inte på Aron Lindqvist.



Aron provar på sig själv: -"Man för ner handen här..."

2 kommentarer:

Jockeyboy sa...

Jag tror att det är en riktig bedömning. En person som sannolikt bor hemma hos sin mumifierade mamma i en tvåa som inte renoverats sedan huset byggdes i Hägerstensåsen på tidigt 50-tal, och vars stora intresse är fruktansvärda sårskador är inte någon jag skulle bjuda hem på middag direkt. Den sortens gäster kommer alltid objudna, fönstervägen och gömmer sig i en garderob till lägenhetsinnehavaren lagt sig till ro.

Ank sa...

Hahahahaha!! Fy vad roligt. Tur att man bor en trappa upp.