söndag 1 augusti 2010

Svårigheten att bära strumpor och skor.

Det har varit en lång, avslappnad juli. Mycket har hänt och ändå inte ett dugg. Men varmt har det varit, så oändligt varmt och härligt att jag nästan glömt bort hur det är när det är dåligt väder. Den välsignade väderglömskan.

Men kortfattat kan man beskriva juli som en solig barfotavistelse på varma trädäck, i och runt havet. Mycket korvgrillning. Fina, lyxkorvar av lammkött, inga jävla Scans Hotdogs här inte. Många getingar men färre fästingar. Bara en enda ynka har jag fått plocka bort - och det får nog ändå betraktas som ett rekord för mig som är en veritabel fästingmagnet.

Långt bort från datorer har jag varit och på utedass har jag suttit. Och inget rinnande vatten har jag heller, så på minussidan måste jag nog ändå sätta upp vattenkånkande. Det är otroligt jobbigt att kånka vattendunkar. Jag funderar på att skaffa ett ok. Var i herrans nanmn köper man ett ok nu för tiden?

En liten bilturné har jag hunnit med också. Skåne via Östergötland. Rekekroken, Viken, Båstad. Kickan och jag i en Audi. Som Thelma och Louise fast utan stupet på slutet. Trevligt att göra små nedslag hos goda vänner och på pensionat.

Jag har tagit mig tid att lyssna på ovanligt många Sommar-program i år. Överlag tycker jag att nivån har varit sisådär. Bara några få utstickare. Men det gör inte så mycket, det är ok att ligga och lyssna på halvintressant prat också. Det är väl egentligen det som är själva programformatet.

Undrar hur mitt eget Sommar-program skulle bli? Troligen spretigt och luddigt, helt i avsaknad av röd tråd. Och absolut ingen obekväm åsikt som sticker ut och väcker debatt. Gud, vad jobbigt det skulle vara om man sa nåt som väckte debatt. Då skulle jag gå under jorden. "Vi har sökt Ank för kommentarer, men utan resultat", skulle det stå i Aftonbladet dagen efter.

Men väldigt mycket bra musik skulle det definitvt bli i mitt Sommar. Kanske bästa musiken i programmets historia.

Framåt mitten på nästa vecka börjar jag jobba igen. Tills dess måste jag ha vant mig vid att ha kläder på kroppen och skor på fötterna. Det ska nog gå.

Lite kul ska det faktiskt bli att återvända till civilisationen. Stockholm i augusti är inte ankskit.

"Vi hava så roligt på landet och skvätta runt och blaska och löga oss...."

2 kommentarer:

Annelie sa...

välkommen augusti!

Anonym sa...

Ja, du är så välkommen hem!
Man kan ju inte lämna lägenheten i sånt här väder, men kanske lika bra det.
Jag har då längtat till du ska komma åter!

Sussi