måndag 16 november 2009

Dinner in a bottle.

När jag var liten tittade jag på Familjen Jetson på tv och drömde om framtiden. Familjen Jetson bodde i rymden och levde på t v å t u s e n t a l e t!!! Pappa Jetson tog sitt lilla rymdskepp till jobbet på morgnarna och fru Jetson var hemmafru och hade en robot som hembiträde.


Min uppfattning om 2000-talet var att alla skulle åka omkring i små rymdskepp, ha kläder av ugnsfolie och inte längre äta riktig mat utan bara ta ett litet piller när man var hungrig. Så himla praktiskt jag tyckte det lät! För detta var i en tid när jag fortfarande betraktade mat som ett onödigt ont som kom i vägen för kängurubolls-hoppning, ryska posten, killspaning, cykling och att hänga i stallet.

Och nu är plötsligt 2000-talet här på riktigt, något som jag kanske inte på allvar räknade med skulle hända när jag var tio bast. Och hur är det nu då..? Bär jag tunik i folie? Åker jag rymdraket till jobbet? Och framför allt, äter jag piller till middag?

Icke! Men det kan mycket väl vara en tidsfråga tills jag en gång för alla slutar att trycka i mig kött och potatis.

För kolla här vilken superfin framtidsprodukt jag sprang på i cyberrymden:


Detta, mina vänner, är Meat Water och företaget heter "Dinner in a bottle". Flaskan ni ser på bilden innehåller flytande "Swedish köttbullar". Men det finns jättemånga andra fina smaker också. Ett litet urval: chicken Teryaki, wienerschnitzel, fish´n chips, leverkorvssmörgås, biff Stroganoff, moules frites, sushi.

Allting verkar mycket seriöst och vetenskapligt och dryckerna är sprängfyllda med nyttiga och livsviktiga grejor. Och smakar alltså leverkorv och köttbullar. Jag känner mig alldeles förvirrad här.

"By drinking Meatwater you can cut down on exercising and eating time, and have more time to enjoy yourself. Cheers!"

står det på hemsidan. Gå gärna in på den och hjälp mig bedöma om detta är på riktigt eller inte.

7 kommentarer:

Anonym sa...

något saknas,kan det vara "tre snittar"?
och för övrigt gråter jag när jag påminns om detta fenomen. visst, jag var också med när det fantiserades om piller. men, jag var ALDRIG ens i närheten av glädje. tänka, älta, shoppa,laga o frossa, i goda vänners lag. kan detta ersättas?
förresten, åsenmyset väntar...

Annelie sa...

Sushi på flaska... (skeptisk paus).... Simmar den också?

Annelie sa...

Armén! Jamen där sa du nåt, de kan gott få jaga råttor i väntan på att bekämpa några andra krig.

Chrillo sa...

Finns det med pölsa-smak?

Ank sa...

Chrillo, om du går in på hemsidan så ser du att det finns tusen smaker, bl a haggis. Det är väl pölsa på skotska, va? Så svaret är helt enkelt JA!

Ås-flickan, jag har inga minnen av att jag som barn någonsin tänkte på mat som nåt annat än hungerdämpare. Om vi inte snackar pannkaka eller marängsviss förstås.
Nu däremot..... Herregud, vad skulle livet vara utan att planera, laga, älta, fördrinka, läsa kokböcker, äta, njuta...

Anonym sa...

det är du själv som en gång sagt det,
jag är född pensionär...
nä, nu laga o sen planera frukosten

Anonym sa...

Det här blir långt inlägg, men Jetsons är baserat på 1950- och 60-talens framtidssyn inför 2000-talet. Det var kalla kriget (med amerikanska familjeidealet), teknikoptimism och rymdkapplöningen. I dag är det allmänna rymdintresset ljusår från då. Människan flög till Månen första gången 1969 och borde kanske med dåtidens syn ha landat på Mars runt 1980 eller kanske runt 1990, runt år 2000 skulle nog Solsystemet vara utforskat och människan kanske skulle försökt bygga bosättningar på andra himlakroppar än Jorden. Vi skulle ha turisthotell runtom i Solsystemet.

Men när lågkonjunkturen slog till vid oljekrisen 1973-1974 känns det som att det avstannade, 1980-talet bjöd visserligen på högkonjunktur ("glada 1980-talet") men under 1990-talet blev det ekonomiska problem och lågkonjunktur igen. Att skjuta ut rymdfarkoster kostar staten pengar, och i lågkonjunktur blir det nog en hel del gnäll.

En hel del saker har folk skrattat åt för det är science fiction, men sedan blev det ändå verklighet (finns ju filmer inspelade före 1969 där människor bygger rymdfarkoster och flyger till Månen).

Så det var samhället som aldrig tog framsteg. Samtidigt vill nog folk inte ha piller till middag, med tanke på alla matlagningsprogram i radio och TV.

Så det blev helt annorlunda. Robot-hembiträdet som skulle ersätta gamla tiders hembiträden i de fall de fanns blev en (ibland svartanställd) barnflicka i Stockholms överklasslägenheter, familjens rymdfarkost blev en stadsjeep som miljöaktivisterna försöker lufta däcken på och middagspillret blev en renässans för matlagningsintresse.

Däremot har det hänt saker vi aldrig trodde. Berlinmuren revs i november 1989, hade ingen trott något år tidigare och folk sitter vid Internet och MP 3.