torsdag 19 november 2009

Det manliga paketet.

Nu ska jag säga något om killar som kanske kan uppfattas som förklenande eller könsdiskriminerande, men det struntar jag i. Jag står för min åsikt.

Jag tycker att det är väldigt rart att se män slå in paket! De är nämligen så fantastiskt usla på det och jag har aldrig förstått varför. För inte finns det väl någon speciell gen hos oss tjejer som gör oss till bättre presentinslagare..?

Och ändå är vi det. Ohyggligt mycket bättre. Det är som om varenda cell i männens kroppar ryter "kärringgöra" och så låser det sig bara.


Idag på lunchen var jag inne på Indiska och där stod en välklädd man i fyrtioårsåldern och tafflade sig vid presentinslagningen. Han var verkligen urgullig där han stod, djupt koncentrerad och helt uppslukad av uppgiften att slå in ett litet paket. Han använde alldeles för mycket papper, trasslade in sig i tejp, använde ännu mera tejp som fastnade överallt där det inte skulle fastna, vek fula ojämna kanter och betedde sig på det stora hela som om han vore förståndshandikappad. Jag kunde inte låta bli att dröja mig kvar för att se hur det hela skulle sluta - och till ingens förvåning blev resultatet verkligen jättedåligt.


Men själv såg han helnöjd ut när han var klar. Han hade givit sig fan på att det skulle bli ett paket och på nåt konstigt sätt blev det ju det också.

Och någonstans i Stockholm kommer någon, troligen en kvinna, inom kort att ta emot det här paketet och uppfyllas av samma värme och rörelse som jag upplevde där på Indiska.
- "Du är för gullig som har slagit in alldeles själv, älskling. Jag har aldrig fått ett finare paket", kommer hon att säga och kyssa sin man, som pöser av stolthet över att ha slagit in ett jättefult paket.

Konstigt är vad det är. Könsrollerna, menar jag.

Ingen riktig man.

5 kommentarer:

Annelie sa...

Man kan ju bli lesbisk för mindre.

Anonym sa...

Du skulle bara se mitt paket!
Som en nyss utslagen blomma.
Fast givetvis inslagen.

Så här borde det stå:
Eddie Oliva proudly present!!

Ank sa...

Ja, Eddie, jag har hört från vanligtvis välunderrättad källa att du är undantaget som bekräftar regeln. Ditt paket går inte av för hackor. Bra jobbat!

Och Annelie, tänk om man bara kunde bli lite mera lesbisk. Vad mycket lättare allt skulle bli. Lyckliga du.

Anonym sa...

ytteyttepyttepyttepyttelite snöre och ytteytteyttepyttesmå ark papp. utan pincett, med bara händerna. det ni, både män o kvinns, det ni, fixar ni det tro?

Ank sa...

Silverfisksinslagning.