torsdag 1 september 2011

Bättre förr.


Den här bilden har jag haft som bakgrundsbild på min dator i åratal. Jag gillar att sitta och glo på den. Jag liksom förlorar mig in bland de böljande gräsklädda kullarna och tycker mig hitta nya små detaljer hela tiden.

Och det är jag tydligen inte ensam om. Det lär vara en av Windows mest använda bakgrundsbilder.

Jag har alltid tagit för givet att bilden är en illustration eller nåt fotoshoppat. Alltså, inte ett riktigt foto på en verklig plats.

Men se där hade jag fel. Det är minsann ett riktigt foto, taget 1996 av en amerikansk fotograf vid namn Charles O´Rear. Och platsen är Sonoma County i Kalifornien. Det är alltså här dessa rogivande gröna kullar ligger.

Eller låg, snarare. För idag, sexton år senare, är marken uppköpt av en stor vinodlare och nu ser det ut så här:


Inte mycket till vy att förlora sig i där inte. Håhåjaja och ack ack ack & ve. Det var bättre förr. Sannna mina ord.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag liksom förlorar mig IN, tycker mig hitta nya små detaljer hela tiden.

Och det är jag tydligen inte ensam om.

Pava eller box, det liksom kvittar...
åsen

Chrillo sa...

Jag tycker att det är bättre nu.
Vin e ju gott

Ank sa...

Visst är vin gott och bättre att det ligger vinodlingar där en ett oljeraffinaderi eller nåt.

Men snyggare, Chrillo......... Det är det tammefan inte!!!! Basta!

Chrillo sa...

Jag tror att den översta bilden är nån sorts trickfilm.

Ank sa...

I artikeln jag läste hävdas att den inte är digitalt manipulerad.

http://thenextweb.com/shareables/2011/08/28/ever-wonder-where-the-windows-xp-default-wallpaper-came-from/

Anonym sa...

Jag har varit i Sonoma County och det såg inte ut som på någon av bilderna. Thérèse

Ank sa...

Du kanske var i en annan del av Sonoma County. Du kan ju inte ha varit på varenda kvadratscentimeter i hela countyt va!!??

Jockeyboy sa...

Trickfilm är ett bra ord.