måndag 11 april 2011

Svindyrt och vrålbilligt.

Jag åkte förbi en mack på väg till Ikea igår kväll. Mina ögon föll på den stora prisskylten utanför och plötsligt stod den brutala sanningen klar för mig:

Bensinen kostar 14:23/ litern. Fjorton kronor och tjugotre öre för en liter 95-oktanig bensin! Det är oerhört!

Inte mer än rätt, i och för sig. Håller oljan på att ta slut i världen, så får man väl anpassa sig. Lite som med den ryska kaviaren. Den är svindyr för att det är så ont om stör. Det är det ingen som ifrågasätter.

Men 14:23/liter, det känns förstås i plånkan. Och i morse hörde jag på radion att det finns dom som tror att soppan mycket väl kan vara uppe i 18:-/litern i sommar. Då blir det ingen bilsemester för Ank, den saken är säker.

Å andra sidan kostar en wienerkorv med bröd 4:- på Ikea. Fyra kronor för en prima korv med bröd! Det är lika oerhört det, fast precis tvärtom.

Om ni fattar vad jag menar. Uppochnervända världen.


Vojne, vojne...

2 kommentarer:

Chrillo sa...

O tänk: de tar 277:- per liter för Explorern på systemet.
Vad ska man ta sig till?

Anonym sa...

Hur mycket wiener är det egentligen i den korven undrar vän av ordning?
Usch och fy.
K the frutarian