fredag 4 mars 2011

Odd behaviour.

De är verkligen speciella, amerikanarna. De ber bordsbön och så finns det en speciell hamburgerkedja som heter Hooters, där alla servitriser måste ha jättestora bröst. It´s in the job description, som vi säger över här.

Trafikreglerna ska vi inte tala om. Man får svänga höger fast man har rött ljus. Hur konstigt är det på en skala? Fast ganska bra...

Och så lägger jänkarna på luren utan att säga hejdå.

Det tycker jag nästan är det konstigaste av allt. Varför gör de så? I Sverige har vi ju vissa telefonetikettregler. En är att man tar farväl innan man lägger på. Men det gör man inte i the US.

Härom dagen pratade jag med min svenska kompis Micke som har bott här i USA i många år och när vi nästan (trodde jag) hade pratat klart och jag började förbereda mig för att säga "hej och vi hörs om några dar", så hörde jag plötsligt ett klick. Efter några trevande hallå utan svar insåg jag att han hade lagt på luren. Han tyckte väl att vi var klara.

Ja ja, jag antar att det var det ultimata beviset för att han nu slutgiltigt är mer amerikan än svensk. Har man bott här i över tjugo år må det vara hänt.

But I mean, really......?

Hallå...? Hallå...?

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Och jag som trodde att det bara var på film man inte sa hejdå. Ungefär på samma sätt som de aldrig låser bildörrar på film.

Anonym sa...

Jag verkligen älskar det! Önskar att vi kunde lära oss det där sättet så snart som möjligt...det är ju ett av problemen med att överhuvudtaget tala i telefonen - hur man ska kunna avsluta på ett naturligt sätt.....i am all for it! Bara kasta på luren! Ha!

Sussi

Anonym sa...

Vänner som bott några månader över där har nu slutat säga hej då. Det gick snabbt!
Precis som du så står man som ett fån med luren i hand och vill säga det där sista.