torsdag 17 mars 2011

Handel och vandel.

Jag måste få berätta om de inköp jag gjorde under min USA-resa.

Här hemma i Sverige brukar jag normalt vara bra på att shoppa. Men när jag är utomlands får jag nån sorts låsning, som gör att jag mest går omkring och räknar om landets valuta till svenska kronor, för att få en rättvisande bild av vad kostar paw rihk-titt.

Och när jag väl har omvandlat klart, så gör jag oftast bedömingen att det inte är värt att släpa hem grejorna för att jag kan köpa dem hemma till ungefär samma pris. Eller billigare. I Frankrike, t ex, är det mesta dyrare än i Sverige.

I USA däremot, var nästan allt billigare. Men det hjälpte inte, jag kom inte till skott i alla fall. Jag höll på med min valutaomvandlingstabell inne i skallen tills affärerna stängde och jag fick gå hem tomhänt.

Så himla korkat.

Några grejor fick jag i alla fall inhandlat och det skulle visa sig att det var en samling riktigt misslyckade köp.

Här är listan:
1. Väska från Fossil
2. 2 st margueritaglas i plast
3. Omelettpanna i plast för microvågsugn
4. Kapsyl för återslutning av läskburkar
5. Specialolja för popcornpoppning. Får popcornen att smaka som på bio!
6. Solhatt från Barneys NY
7. Parfym, Ungaros Diva

Ja, ni fattar ju själva. Det är en väldigt märklig inköpslista. Det verkar nästan som om jag har handlat i panik.

Hur som helst, följande har hänt med grejorna jag köpte.

1. Väskan är förvisso ursnygg, men jag sticker inte under stol med att jag hade en fåfäng förhoppning om att får vara hyfsat ensam om den. Jag vet att det bara finns en Fossil-butik i Stockholm (Nacka Forum) och den har inte så stort sortiment. Förhoppningsvis skulle de inte ha just min väska. Men jo´rå, när jag var ute i Nacka Forum i helgen för att snoka, ropade expediten så fort jag kom in i butiken:
-"Åh, den hade vi här i julas. Den sålde slut direkt"

2. Man kanske kan tycka att det är konstigt att bara köpa två margueritaglas. Och dessutom i plast. Men det fanns bara två kvar och de var så otroligt billiga så jag slog till. Dessa två återfann jag i tusen bitar i resväskan när jag packade upp.

3. Microvågspannan visade sig vara för stor för min ugn. Den hamnar nu längs in i skåpet bland de övriga hyllvärmarna och kommer aldrig mer att se dagens ljus.

4. Kapsylen till läskburkar har jag inte börjat använda ännu. Den är förhoppningsvis bra, men det är ju inte så att det pirrar till av lycka varje gång jag tittar på den.

5. Popcornoljan snodde de i säkerhetskontrollen på LAX.

Återstår då solhatten och parfymen. Jag är inte alls främmmande för att solhatten vid närmare granskning kommer att få mig att se ut som en toktant som samlar burkar utanför Fältöversten och att parfymen luktar kärring.

En spännande produkt jag aldrig kommer att få testa.

4 kommentarer:

Chrillo sa...

Låter som en fantastisk shopping helt enkelt!

Annelie sa...

Jag köpte med mig en burk Vanish från Thailand eftersom den bara kostade 1/3 mot här hemma. Höjden av snål tantvarning.

Ank sa...

Hahaha, Annelie. Hur transporterades den. Checkade du in den?

Annelie sa...

Jajamen! Jag var villig att riskera ev övervikt ;-)