torsdag 31 mars 2011

Ordtorfteri.

Jag tycker verkligen illa om ordet sjukt. Ordet har gått och blivit ett universalverktyg som används för alla tänkbara ändamål och i alla sammanhang. Både positiva och negativa. Vilket är helt sjukt, eftersom det finns så himla många bra och användbara små ord i det svenska språket.

Några exempel från det senaste dygnet:
- Han är fan helt sjuk, den där Khadaffi.
- Det är helt sjukt, det snöar igen.
- När jag tittade på mitt nyfödda barn som låg på min mage kändes det helt sjukt.
- Men vad sjukt, vi har likadana väskor.
- Gud, vad sjukt snygg du är i den där singoallatoppen.
- Dom här brallorna sitter verkligen sjukt illa på mig.
- Klart jag kommer på lördag, jag är sjukt på.
- Vilken sjukt fet hund som går där borta.


Så där håller det på. Exemplen är otaliga. Ordet drar fram som en jävla gräsbrand över retorikens prärie. Som om det bara fanns ett enda ord.

Så torftigt.

Sjuk eller bara lite hängig?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa, det är helt sjukt, Steenen!

Anonym sa...

...det är så ohyggligt fult och det vittnar om ett mkt fantasilöst språk...sträng som jag är så dömer jag ju blixtsnabbt när jag hör det...eller "galet" , som också används på samarbete hemska vis! Ank, ses vi kanske lite på söndag?
S

Ank sa...

Ja, vilken kanonidé! Kanske en high tea, you know where?
(Eller är jag dum ihuvudet och har glömt något redan inbokat nu...?)

Jag ringer dig imorgon fredag.
Kram och nattinatti

Anonym sa...

Långt ifrån dum i huvudet! High Tea it is..vi hörs om detaljer samt följeslagare. Om ngn vill komma med! Annars blir det du och jag!

"sjukt" är precis lika vidrigt som folk som säger "shit" i var och varannan mening...Herregud vad jag hatar det...

Ank sa...

Eller "grymt", som är ett annat ord som missbrukas på samma sätt. Där kan det verkligen bli fel, för om man te x säger "Khadaffi är verkligen sjukt grym", så uppfattas det inte som att han är både sjuk i huvudet och därtill omänsligt grym, vilket han är - utan att han är hur cool och frän som helst.
Så dumt va?
Som sagt, hörs imorrn och ser fram emot tesippande.