söndag 27 februari 2011

Mission accomplished.

För ganska exakt en månad sedan skrev jag några rader här på bloggen om hur mycket jag tycker om mimosa. Och att jag drömde om att någon gång kunna få vara på en plats där mimosan växer och doftar vilt.

Inte visste väl jag att den önskan skulle bli uppfyllt så snabbt!

För här sitter jag nu, i Kalifornien, på en solig bergssida i en fantastisk villaträdgård, i en solstol, med mimosan blommande i stora buskage runt omkring mig. Jag befinner mig i Palos Verdes, strax söder om Los Angeles och utsikten är hisnande. Långt därnere till höger ser jag Long Beach och konturerna av den gamla lyxskutan Queen Mary. Rakt framför mig brer hela LA-grytan ut sig och till höger skymtar jag Manhattan Beach, Redondo Beach och lite till. Som sagt, en fullkomligt hisnande utsikt.

Och mimosan håller på att slå ut framför näsan på mig. Och kolibrierna snurrar runt som stora humlor. Och vi sitter under ett rosépepparträd. Rosépepparfrukterna hänger i miljontal överallt i trädet och jag kan villigt och glatt erkänna att jag inte hade en aning om att rosépeppar växte på trän.

Det är Kalifornien-premiär för mig. Och levande mimosa-premiär. Och kolibri-premiär.

Och i övermorgon är det Oscarsgala därnere i grytan framför mina ögon. I morgon ska jag ner dit och kolla in läget. Stå där och glo utanför avspärrningarna vid Kodak Theatre och bete mig precis som den turist jag är.

Snacka om premiärlejon.

Högst uppe på berget sitter jag och luktar på mimosan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förbaskat trevligt du har det där!
Men du vet väl att våren är på väg hit..den är på framfart om än lite försiktig..moppen åker fram endera dagen!

Välkommen hem när det är dags!!

S

Ank sa...

Tack sweetie. Längtar hem pyttelite.