lördag 26 juli 2008

Tropisk natt.

Det kommer att vara tropiskt i Stockholm i natt. Enligt SMHI klassas det som tropiskt om det är minst 20 grader varmt under hela natten och det ska det tydligen vara.

Jag har nyss kommit hem från konfirmationsmottagning. Det var trevligt. Fast Fredde fick ingen helårsprenumeration på Kalle Anka, han är nog vid närmare eftertanke lite för gammal för det. Jag tyckte faktiskt han hade blivit större bara på de tre veckor han har varit på läger i skärgården. Han fick i och för sig ingen rakapparat heller. Han fick en bok, kort och gott. Det blev nog bra.

Egentligen hade jag tänkt åka ut till landet ikväll, men jag har ju lyckats peta i mig ett antal glas vitt och kan inte köra bil. Så här sitter jag nu i min lägenhet på Kungsholmen och det är 29 grader varmt utomhus.

Utanför mitt fönster drar glada människor förbi i den balsamiska kvällen. Pride-veckan har just dragit igång och det märks. Stan sjuder och vädret är ljuvligt. Jag hör att de badar nere i Riddarfjärden. Jag vet att det kommer att bli en magisk kväll i Stockholm ikväll, men jag stannar hemma.

Jag sätter på tvn och väljer att ignorerar allt det fantastiska som händer i den tropiska natten. Jag värmer några köttbullar i mikron, häller upp ett glas vin, summerar dagen och glor på en film. Det går att sitta inne och ha tråkigt, fast det är ett jävla hålligång utanför fönstret. Jag gör det frivilliga valet och det känns helt i sin ordning. Tidigt i morgon bitti åker jag ut till mitt pörte i skärgården och kastar mig havet.

1 kommentar:

Anonym sa...

enjoy mörkö :-)