onsdag 1 februari 2012

Grumpy week.

Usch, jag känner mig irriterad på mycket den här veckan. Jag tycker folk är korkade och inskränkta. Jag läser vinklade artiklar som stör mig och jag hör människor säga de konstigaste saker. Som om de inte tänker längre än näsan räcker.

Men mest retar jag mig på dumhet och okunskap. Människor som har hisnande kunskapsluckor och saknar bildning. Eller ens den enklaste lilla allmänbildning. Och jag är omringad av dem, lita på det!

Igår kväll i "Vem vet mest" på teven. En tjej i 25-30-årsåldern fick frågan vilket krig som avslutades med westfaliska freden 1648. Hon tänkte några sekunder - och så svarade hon "Kalla kriget".

Jag känner att jag vill slå henne. Inte för att hon inte får ur sig trettioåriga kriget, för det kan jag till nöds begripa att man tappar bort i stridens hetta. Utan för att hon säger kalla kriget. Något som inte ens är ett krig i egentlig mening. En period som ligger i hennes egen livstid. Så nära i tiden. "Kalla kriget"??? Vad fan...?

Så åkte hon ur tävlingen på arslet först av alla också. Rätt åt henne.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka, upptäckte det idag först :) kramar,ewa