onsdag 11 maj 2011

"White is for laundry..."

Apropå alla de här glassiga östermalmarna på uteserveringarna. Vad bruna de har lyckats bli redan!

Det har ju faktiskt bara varit fint väder av och till sedan i påskas, men det vackra folket är redan knallbrunt. Alltså, jag menar inte att de är lite klädsamt solkyssta, de är KNALLBRUNA!

Jag har uppenbarligen missat nåt här. Jag har levat i villfarelsen att det fortfarande var Jane Austen-ideal som gällde. Att det var coolt att vara blek och skön i hatt och att det t o m var lite underklassigt att vara för solbränd. Det skulle ju kunna tyda på att man var parkarbetare eller asfaltsläggare eller nåt - gud förbjude.

"Liljevit porslinshy under ett parasoll" trodde jag var parollen.

Men där trodde jag som sagt fel. För vi är uppenbarligen tillbaka till åttiotalets bisarrt solbrända ideal. När det inte fanns nån gräns för svärtan. När man badade i Hawaiian Tropic utan solskyddsfaktor och hade foliepapper under hakan för att solen skulle reflektera bättre. Allt för att bli så där härligt vidbränt kolsvart.

Sån bränna ska man uppenbarligen ha i början på 2010-talet. Mot alla odds, mot allt förnuft.

4 kommentarer:

Anonym sa...

om du har levat i villfarelsen att det var Jane-looken som gällde,
så tycker jag att du ska stanna kvar.
för visst har väl stora delar av östermalm stannat runt 80? och kommer förmodligen stanna kvar.
för det är väl andra malmar som sätter och följer trender?!
åsenmalm

Ank sa...

Där sa du ett ord i rättan tid! Det är vi kungsholmare och vasastaiter som sätter trenderna. På Ö-malm har man kuddmadrassjacka med manchesterkrage och mockatofflor med knyt.

Anonym sa...

två så användbara åretrunt-plagg!
så även sommartid får jag ta del av denna trefliga uniform på min malm.
detta är en av de uniformer som köpas kan. men icke alltid bäras.
å

Anonym sa...

Hawaiian Tropic i all ära, men jag minns tiden när vi alla var insmörjda med den oförglömliga krämen DELIAL!!! kommer du ihåg förkortningen? Var det delll?
/Steenen