söndag 1 maj 2011

En obekväm situation i Stockholm.

Det händer att jag skyndar förbi försäljare av Situation Stockholm med orden "Tack, men jag har redan köpt den". Fast jag inte alls har det. Bara för att jag känner mig besvärad och inte vill göra dem ledsna eller framstå som ett oengagerat svin.

Men i förrgår köpte jag faktiskt senaste numret av en kille utanför ICA på Kungsholmstorg. Det var en intervju med Mauro Scocco som fångade min uppmärksamhet. Jag är nämligen väldigt svag för Mauro.


Och som alltid när jag kommer till skott och köper tidningen, konstaterade jag att det är en jävla bra publikation. Så jag begriper inte varför jag inte köper varje nummer.

Men det var inte det jag skulle prata om här....

Utan om den absurda situation som uppstod igår, när jag stötte på en annan Situation Stockholm-försäljare i Sickla Köpkvarter. Han stack fram sin tidning och uppmanade mig att köpa.
-"Tack, men jag har redan köpt den", svarade jag.

Och för en gångs skull var det sant!

Och jag uppfylldes av ett behov att förklara för honom att jag på riktigt hade köpt tidningen dagen innan av en annan kille och att det faktiskt var sant. Till skillnad från alla andra gånger som jag bara ljugit, utan att köpa tidningen.

Ja herregud, så dum i huvudet man är.

PS! Jag teg förstås. DS!

3 kommentarer:

Annelie sa...

För mig brukar det patetiskt nog hänga på kontantbrist. Men en smart säljare ställde sig mellan entrén till Willys och bankomaten. Då fanns inga giltiga ursäkter :-)

Anonym sa...

hahaha, underbart inlägg, förstår precis känslan o situationen!
puss från falkizz

Anonym sa...

du kunde förstås svarat att du köpt den och att det var en ovanligt bra publikation. speciellt artikeln med mauro, han som en gång sagt att du har jävligt justa rattar.
åsen-pussar