lördag 4 december 2010

Thank you for not flying British Airways

Jaha, så har det då hänt för första gången. Att man tvingas lämna Arlanda utan att komma iväg på resa. Vilket antiklimax, vilket fiasko.

Den hett efterlängtade weekendresan till London med Y brann inne av oklara skäl. Vi skulle ha rest ut tidigt igår morse, men flighten var helt enkelt inställd utan prut och utan vettig förklaring. Och efter att ha köat länge, länge vid flygbolagets disk, blev vi erbjudna att flyga sent på eftermiddagen via Göteborg och anlända till Heathrow strax före midnatt. Om planet landade i tid vill säga, vilket inga flyg verkade göra igår.

Och då hoppade vi faktiskt av. Jag har inte varit i London på länge och att bara ha lite drygt en dag med julhopping och krogliv och allt annat fantastiskt vi hade planerat, kändes inte som ett alternativ. Med ytterligare lite otur skulle den här weekendtrippen kunna urarta till Resan från Helvetet, som tillbringades på olika flygplatser. Och den risken hade vi ingen lust att ta.

Så där stod vi, med våra packade väskor, tvättade halsar och besvikelsen tung i hela kroppen.

Som plåster på såren åkte vi till restaurang Bockholmen som ligger så idylliskt på sin lilla ö soch tryckte i oss ett rackarns julbord med tillhörande vin. En hederlig braklunch, helt enkelt. God mat, tända ljus och ett stilla snöfall utanför fönstret.

Och senare på kvällen, när jag egentligen skulle ha varit i London och smörjt kråset på guldkrog med stjärna i Guide Michelin, satt jag istället framför tv:n och tittade på På Spåret.

En liten tröst i eländet hittade jag dock i min mejlkorg när jag kom hem igen. Min resebyrå på nätet, travelstart.se, hade redan hört av sig för att berätta att våra biljettpengar var återbetalda. Och när jag kollade på kontot så stämde det. Sånt blir man sannerligen glad av. Nästan chockad. Bra jobbat där.

Well, well, London ligger väl kvar, antar jag. I januari gör vi ett nytt försök. Då dessvärre utan julskyltning, vilket grämer mig mest av allt.

Vad ser ni så jävla glada ut för?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men Gud så snopet!! Och en så konstig känsla sen..att få vända hem. Ja, du tar der med jämnmod måste jag säga-bra!
Alla flyg-historier minner mig alltid om min och Ö:s resa som...hm.. Inte blev av eftersom jag tittat på landningstid istället för avresetid..detta skyller jag på att man ju inte längre får en vettig biljett, utan ett löjligt papper i A4..han hade endast en veckas semester,haha, och det var en minst sagt dålig stämning kan jag lova..taxi tillbaka till stan. Min smala lycka var att det var fotbolls-EM på TV,som kompenserade ngt...inte roligt...alls...
Funderar på ngt så vansinnigt som Ikea nu..är det dumt?

Annelie sa...

Stackars! Men i januari börjar London bli vårvarmt medan snön ligger tung i stockholm. Det är alltid något att se fram emot.

Ank sa...

Annelie, vilken värmande tanke. Har inte ens tänkt på att det kanske börjar bli vårvarmt där redan i januari. Påskliljor i Hyde Park, ljuvligt....

Sussi, vilken otrolig klantighet att förväxla avgång och ankomst. Fast kul. Snacka om antiklimax. Kan tänka mig att det var frostigt där ett tag. Shit happens, som vi säger i resebranschen. Och jag är helt med dig när det gäller de elektroniska biljetterna. Känns inte på riktigt. Precis som jag har svårt att förstå det där med att checka in på nätet! Ska man inte behöva stå i kö, menar dom? Det är ju det som är själva grejen med flygplatser; att stå i en oändlig ringlande kö med papprena i ena handen, sparkandes bagaget framför sig med foten. Nåt annat vill vi inte ha, eller hur?

Anonym sa...

Exakt. Man ska köa innan man kan koppla av och ränna iväg med boardingkort och handbaggage..skulle aldrig checka in på nätet..blir nervös bara jag hör det..ja, titta på fel tid ja...det var en grymt dålig stämning i ett par timmar precis efter chocken..tänk dig ett helt folktomt Arlanda..man började ju ana Ugglor redan av den anledningen.men samtidigt inte..det kunde bara inte hända mig..trodde jag. Ja kul var det inte..särskilt inte med en dynamitgubbe i taxin som inte begrep vad det var frågan om..jag ryser vid tanken på det hela!

Anonym sa...

Jag tror inte mina ögon, vilken sanslös otur! Då hade vi bättre tur med SJ, vem hade trott det?

Nya tag, januari är inte långt borta! /Kusin K

Kerstin sa...

Dessutom är det rea överallt i januari :)

Joachim sa...

Om någon har för avsikt att flyga med British Aiways, se då till att skaffa en extra reseförsäkring utöver hemförsäkringen. Alltså en sådan som löser ut vi förseningar.

Enligt gällande EU-lag så är man berättigad 200 euro per person om det är mer än fyra timmars försening.

Jag hade dessvärre inte denna försäkring och håller som bäst på att processa med British Airways om att de ska följa lagen. Vi har fått rätt i både ARN och konsument EU men ändå vägrar BA betala ut vad de är skyldiga att göra. Bara förseningpengarna uppgår till min familj på tre personer till 1800 euro. Till detta tillkommer den biljett på 30000:- jag tvingades lösa i Johannesburg för att kunna komma hem i tid då vi annars hade en väntetid på minst en vecka om vi hade flugit med BA. Allt detta hände för nu 15 månader sedan och man kan göra en hel del med de ca 45000 kronor (varav 30000 som man ligger ute med) som de borde påskynda med.

Skulle de vägra så kommer jag se det som min uppgift att försöka få så många som möjligt att välja andra bolag när de ska ut och flyga. För egen del kommer jag aldrig mer att flyga med British Airways.