torsdag 16 december 2010

Med livet som insats.

Kan någon tala om för mig exakt vad cykel-fundamentalisterna vill bevisa med att fortsätta cykla i detta jävla vinterföre. Varje dag stöter jag på dem, runthalkandes i modden. Med hjärtat i halsgropen tvingas jag väja för dem, både när jag promenerar och kör bil.

Jag ser hur de nästan blir överkörda av varenda buss som passerar, jag ser dem dränkas i kaskader av brun snösorbet bakom lastbilar. De huttrar och fryser, de kämpar och sliter. De vinglar och sladdar. Och de kräver sin plats.

De cyklar helt enkelt på. Inget stoppar en helårscyklist som har bestämt sig!
-"Cykeln är världens bästa fordron, så enkelt, så billigt och miljövänligt. Jag tänker sannerligen inte låta något så trivialt som vädret sätta käppar i mitt cykelhjul. Jag trampar på, om jag så ska dö på kuppen" tycks de resonera.

Igår kväll, när det snöade som värst, höll jag på att köra ihjäl en kille nere på Olof Palmes gata. Han kom cyklandes mitt i gatan, utan hjälm, utan lyse, med ett skidfodral (!?) hängandes över axeln. Plötsligt slängde han ut vänsterarmen för att visa att han ämnade svänga vänster. Vilket han omedelbart gjorde. Rakt framför min kofångare. Som var extremt nära att bli en cyklistfångare.

Vad är grejen med detta maniska cyklande i snön? Släpp taget, grabbar och tjejer, det är vinter!

Än slank hon hit, än slank hon dit...

5 kommentarer:

Jockeyboy sa...

Ett ord i rättan tid. Cyklister är vad extremvänstern var på 70-talet: fantasi- och humorlösa idealister med brinnande blick som vill ha något att tro på, och som sedan fortsätter att tro oavsett omständigheter och utveckling. Cyklisterna är den mest avskyvärda av alla trafikantkategorier. Jag hatar dom! Och jag hatar deras jävla cyklar.

Ank sa...

Hear hear!

Anonym sa...

Och varför i helvete cyklar dom inte på cykelbanan? Nej för där går det långsammare när man ska sätta personligt rekord varje morgon, då skiter man tydligen i döden...Jobbigt bara för oss som snart dödar dom kram Steenen

Anonym sa...

var tog stingpinnarna vägen?
undrar åsen

Anonym sa...

Hjälp, jag lever med en sån! Inte ens minus 20 stoppar honom. Vad göra?