söndag 5 juli 2009

Stängt för semester?


Stockholm i juli. Jag skulle önska att jag kunde sätta på mig turistmössan och glida runt och njuta av en av världens mest fantastiska sommarstäder. Hänga på uteserveringar, ta seightseeing-båtar åt alla håll och kanter, vandra i Gamla stan, titta på vaktavlösningen på Slottet, köpa vykort med kungafamiljen i Slottsboden. Därifrån ta mig ut på Djurgården via Skeppsbron och Strandvägen. Hänga i trädgården på Rosendal. Bada på Långholmen. Äta grillmiddag på Boule och Berså. Snacka med främlingar.

Men det går inte. Det känns helt otänkbart att tillbringa juli i Stockholm. Jag vill bara härifrån. Jag vill byta miljö och dra till landet.

Utanför mitt fönster blommar linden. Åh, vad linden doftar gott. Och längs Norrmälarstrand är luften mättad av aromen från smultronjasminen. Båda dessa underbara dofter fyller mig med nån sorts melankoli, jag associerar dem till sommarstängd stad. Öde gator, kokande asfalt.

Det är så jag ser Stockholm i juli. De öde gatorna på Östermalm och Kungsholmen. Tomt, övergivet. Alla man känner har lämnat stan.

Men nere i city kokar det. Jag tar mig genom staden och känner mig lite avundsjuk på turisterna som hänger över sina kartor och fotograferar varandra framför Stadshuset och skrattar åt den där gatuarbetaren i brons, som sticker upp huvudet ur en gatubrunn på Nybroplan. Jag vill också se Stockholm med deras ögon.

Men det går inte. Jag längtar till landet. Därför drar jag snart dit. Tror jag.

Look, how funny....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Balkongen på karlavägen har öppet som vanligt!

Anonym sa...

...ja och dessa horder av turistande gäster som planlöst strosar framför mina fötter hela tiden tycks det..nej, vi lånar ut vår stad om sommaren..den gör sig bäst för oss i Augusti igen..jag lämnar i 3 veckor nu för Grekland för att strosa planlöst framför ngn hetsig Grek. Här ska jädrar anåda solas. På allvar! Minsta veck ska få sig en omgång sol..som en sjöstjärna ska jag åter igen ligga!
Hoppas nu du får det fint i havsbandet!
Hej så länge,
Sussi

Anonym sa...

usch vad skönt det låter, jag vill också strosa planlöst framför greker!!!
Men jag bliver här vid min stockholmsläst.
Ha en underbar sommar kära bloggerska och kommentatorer whereever you are, så ses vi här igen till hösten.
Jag håller ställningarna i vårt city så länge.
Frk Falk.

Anonym sa...

Bra! Någon måste se till att vanligheterna flyter på just,som vanligt. Det hela bör ses över av en hederlig människa som du själv. Tryggt!
Men Stockholm är vår stad..den är alltid underbar ändå! Ha det så fint själv!

Hej!
Sussi

Anonym sa...

Tack för snabbgenomgången av hur förortsfruar lämpligast avnjuter staden (så fort vädret har skärpt till sig).

Vimsan