måndag 14 maj 2012

Sveriges Knassida.

Det är något mysko med Göteborg. Jag blir förvirrad i den stan.

Normalt känner jag mig hemma i de flesta svenska städer, stora som små. Det finns någon sorts symmetri där som jag lärt mig att hantera och känna igen. Det ser lite likadant ut överallt. Det är lätt att lokalisera sig mellan stadens två torg som är förbundna med en gågata, olika parkeringshus och så det obligatoriska köpcentrumet i stadens utkant, dit man tar sig via tre överdimensionerade rondeller av gigantiska mått. Allt känns hemtant och välbekant.

Men Göteborg..? Det finns inga regler för någonting.Varje gång jag besöker stan, känner jag mig helt borta. Lite som om jag vore utomlands. Jag börjar undra var jag lagt passet och blir förvånad när folk pratar svenska med mig.

Till att börja med är det något konstigt med arkitekturen och stadsplaneringen. Märkliga byggen,  främmande fasader och konturer.  Det känns lite som Holland,  fast jag aldrig varit där. Lägg därtill Paddan-båtar och konstiga kanaler, så blir det ännu mer nederländskt. Eller nåt.

För att inte tala om göteborgarna! De är inte som andra svenskar. Glättiga, snabbpratande. Ordskojsande och skämtande. Som pårökta! Se där, ännu en nederländsk koppling! Lilla London borde egentligen kallas för Lilla Amsterdam!

Vidare är det en ren och skär fasa att köra bil i Göteborg. Ingen normal trafikplanering råder, gatorna går lite hit och dit och fram och tillbaka. Känslan är att jag befinner mig på en plats där man har vänstertrafik utan att veta om det.

Och så spårvagnen, som skrämmer skiten ur mig. Det känns som att den kan komma farandes från ingenstans och klyva mig på mitten när jag försöker ta mig över Vasaplatsen. Eller så kan min bil fastna i spårvagnsrälsen, så att jag inte kan ta mig därifrån, utan blir kvar i eviga tider. Så känns det när jag tar mig runt i Göteborg. Till fots eller till bils. Spårvagnen är ett dödshot.

Och så den största fasan av dem alla: Tingstadstunneln. Jag vet inte var den börjar eller vart den leder, men jag vet att jag alltid hamnar i den. Den slukar mig som en gigantisk magnet. Och spottar upp mig någonstans där jag absolut inte vill vara.

Nej, jag är inte nöjd med Göteborg. Inte alls nöjd.

Och mitt i alltihopa står det en kille och visar ballen...

Inga kommentarer: