måndag 30 april 2012

Hanami med avblåsning!

I går sökte jag mig till Kungsträdgården för att njuta av de japanska körsbärsträden som står i full blom nu. Som ett rosa, mjukt duntäcke som svävar över parken. Så vackert!!

I Japan är tiden då körsbärsträden blommar en viktig och märkvärdig tid. Själva blommandet kallas för sakura och tradtionen att möta våren genom att söka sig till de blommande träden kallas för hanami. Som med mycket i Japan, finns det tydliga regler för hur man gör hanami. Vi snackar tunga traditioner här. Man uppsöker sin favoritkörsbärsskog och där möter man familj och vänner, picknickar, umgås, begrundar naturens oerhörda under och hälsar våren.

Den japanska motsvarigheten till SMHI har också mycket detaljerade sakura-rapporter, ungefär som vår pollenrapportering, fast tvärtom. För här handlar det ju om att uppsöka blommandet, inte undvika det, som vi gör i vårt överallergiska avlånga hösnuveland.

Kolla gärna rapporten här: http://www.japan-guide.com/e/e2011.html
Här får man rapporter om exakt när körsbärsträden slår ut i olika delar av landet. Är det inte fantastiskt! Bl a kan man läsa att körsbärsträden i Fukushima blommade den 24 april och det var ju roligt att se att se att nånting är lite vackert där också.

Hur som helst, detta är den japanska traditionen och sedan körsbärsträden planterades i Kungsan, har det blivit en fin tradition även för stockholmarna och de som har turen att besöka stan under de korta magiska dagarna träden blommar. Vi begår också hanami!

Således (bra ord) sökte jag mig till parken för att få njuta naturens under och bara sitta och glo rakt upp i en trädkrona. Döm då om min enorma förvåning, när jag inser att man mitt i allt detta vackra, som ju drar tusentals människor i sig, har arrangerat nån sorts jävla korpfotbollsturnering! Mitt i det rosa molnet pågår alltså skräniga fotbollsmatcher, som inte drar tillnärmelsevis så mycket publik som träden.

Så när jag vill njuta av stillheten och titta på alla glada människor som poserar under träden och tar foton av varandra, snos all min uppmärksamhet av en illvrålande speaker som i en sprucken högtalare refererar match så det hörs bort till Slussen. Och när jag vill lyssna till surrandet av pollinerande bin, får jag istället "Ballroom blitz" med Sweet och "We are the champions" med Queen nerkörd i halsen.

Är det inte otroligt okänsligt tänkt och gjort? Man häpnar ju! Under några få magiska dagar blommar körsbärsträden i Kungsträdgården och då väljer man att göra sportevenemang av alltihop!.

Vi pratar om 3-4 dagar, sedan är det över. Hur skulle det vara om träden fick blomma ifred då, utan att få kronbladen nerblåsta av ljudet från ett matchreferat.  Är det för mycket begärt att vi medborgare ska kunna få sitta där under den rosa korkeken i lugn och ro.  Och bara vara lyckliga...... Va???

"Och DÄÄÄÄÄR satt den, en riktig rökare i krysset......."

Inga kommentarer: