fredag 6 april 2012

Påskabygge.

Idag är det långfredag och ute faller snön. Inget konstigt med, men det kunde ju lika gärna vara soligt och lite varmare. Jag menar, det kunde.....

Men som sagt, det snöar och blåser småspik och jag kapslar in mig i mitt lilla hem och går knappt utanför dörren. Hittar en tvättstugetid. Det är väl ungefär det.

Men i parken utanför mitt fönster är det aktivitet, vill jag lova. Mitt i snödrevet är det full fräs uppe i trädkronorna och på marken. Småfåglarna struntar nämligen blankt i att det snöar, de bygger bo. Nånstans i deras fantastiska fågelgener finns det programmerat och lagrat att det nu är hög tid att blicka framåt, uppåt.

De klagar inte på vädret, de lyssnar inte på några väderleksrapporter. De säger inte "Ujujuj, vad påsken kom tidigt i år". Deras instinkt säger dem att det är dags att sätta lite fart på dököttet om det ska bli några barn gjorda. För om ett pyttelitet tag är det vår och då ska det kläckas i redena.

Så de struntar i snön och kylan. De jublar och skuttar runt. De raggar och samlar pinnar.

Och jag sitter vid mitt fönster och tittar på, full av beundran.

Lite snö har väl ingen dött av, kviddelikvittvitt...

Inga kommentarer: