måndag 23 april 2012

Slamrar och gör sig till.

Jag har legat i fejd med Svenska Dagbladet en tid. Jag får nämligen inte alla de bilagor jag har betalar för. Det tycker jag att jag borde få. Däremot får jag dagligen 50-sidiga bilagor från Elgiganten, Intersport och Bygg-Max. Dem har jag inte betalat för och de skulle jag med glädje slippa.

Nåväl, varje lördag ska det normalt komma en fet bilaga som heter Magasinet. Den innehåller först och främst en herrans massa glassiga bostadsannoner, men också lite redaktionellt om inredning, mat och sånt. En bilaga jag tycker är kul att bläddra i. Om den bara kom nån gång...

Vidare ska det följa med en lite smålöjlig publikation som heter "A perfect guide", där kända, förmögna, framgångsrika, lyckade människor slänger i ansiktet på mig hur underbart deras liv är jämfört med mitt. Ingen vidare uppbygglig läsning kan medges, men jag vill gärna att denna bilaga ska komma, eftersom jag betalar för den.

Vid ett stort antal tillfällen har jag surt ringt till Svenskans kundtjänst på lördagförmiddagen för att påtala det här, men fram till alldeles nyss har inget hänt. Sedan årskiftet har jag i princip bara fått de här bilagorna ett par gånger. Varje gång jag ringer bes det allra ödmjukast om ursäkt och utlovas bot och bättring. Men ingenting händer.

Och nu har det, efter mycket om och men, visat sig att det är tidningsbudet som väljer att inte ta med sig bilagorna för att de är för tunga. Och detta fick jag alltså veta när Kundtjänst ringde min telefonsvarare förra veckan och berättade att de tagit kontakt med tidningsdistributören och sagt ifrån på skarpen. Och så ville de kolla att mina bilagor kom som de skulle.

Innerst  inne har jag förstås någon form av förståelse för detta, jag har stor respekt för tidningsbuden, herregud vad de får kånka och bära och vilka arbetstider de har!  Men kom igen, jag vill ha mina jävla bilagor, punkt slut.

Och på Kundtjänsts fråga om mina bilagor nu kommer som de ska, kan jag äntligen svara ja. Jag får mina bilagor på lördagen. Men jag har också fått något annat; nämligen tidningsbudets gruvliga hämnd för att jag är en gnällkärring som tvingar honom/henne/hen att släpa med sig mina bilagor varje vecka.

Varje gång tidningen nu kommer på morgnarna, och då pratar jag om alla dagar i veckan,  DUNDRAS den in genom brevlådan så att jag vaknar med ett ryck, med bultande hjärta. PANG, RASSEL, säger det i brevlådan. Jag hör hur budet anstränger sig extra noga för att tidningen liksom ska fastna i inkastet och så får den en extra, stenhård puff på traven så att den landar på min hallmatta med en fet jävla smäll. Och sen KABOONG, åker luckan igen med ett brak.

Och där ligger jag med andan i halsen och undrar om det var värt det. Jag får numera mina bilagor men jag har också fått mitt straff. For being a bitch.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, gud så underbart roligt - både själva dilemmat och texten! Tycker Falkizzz

Anonym sa...

Blidka hen med en kanelbulle. Häng en påse med en dylik på dörrhandtaget och skriv: Vassego söta tidningsbudet.

Då kanske det blir tyst i lådan.

Grevis

Ank sa...

Jag tänker inte smör(bulle)a för den jäveln! Jag får börjar knapra sömntabletter istället.

Och blir jag beroende så stämmer jag skiten ur Svenska Dagbladet. Fiffigt va?